Tuesday 9 October 2012


Taming Sari



Taming Sari adalah nama seorang pendekar Jawa dalam kerajaan Majapahit seperti yang tersebut di dalam Hikayat Hang Tuah. Menurut hikayat ini, Taming Sari adalah seorang panglima yang paling handal di Majapahit ketika itu, dan beliau telah ditugaskan oleh Bendahara Majapahit, Patih Gajah Mada untuk membunuh Hang Tuah.

Taming Sari dikatakan seorang yang kebal tidak dapat dicederakan oleh senjata. Bagaimanapun, kekebalannya adalah terletak pada keris yang digunakannya. Hang Tuah pula pada masa itu telah berguru kepada seorang ahli pertapaan Jawa bernama Sang Adi Putera. Gurunya itu telah memberitahu akan kelemahan Taming Sari. Oleh itu, pada hari pertarungan antara kedua pendekar ini di hadapan Sultan Melaka dan Betara Majapahit, Hang Tuah telah berjaya merampas keris Taming Sari dan menggunakan keris itu untuk menikamnya hingga mati.

Sebagai menghargai kejayaan Hang Tuah itu, Betara Majapahit telah menganugerahkan keris itu kepada Hang Tuah. Keris ini dikenali sebagai "Keris Taming Sari" dan telah dibawa pulang ke Melaka. Keris yang sama juga telah digunakan oleh Hang Jebat untuk menderhaka Sultan Melaka. Hang Jebat juga dikatakan kebal kerana memiliki keris Taming Sari. Dalam pertarungannya yang terakhir dengan Hang Tuah, keris Taming Sari telah berjaya dirampas semula oleh Hang Tuah yang kemudiannya menikam mati Hang Jebat.

Selepas kejatuhan empayar Melayu Melaka, tidak lagi diketahui ke mana perginya keris Taming Sari ini. Pelbagai kisah dan mitos tersebar mengenai keris ini. Ada yang mengatakan bahawa keris ini telah hilang bersama-sama Hang Tuah di Hulu Muar selepas Hang Tuah gagal membawa pulang Puteri Gunung Ledang untuk Sultan Melaka. Ada pula yang percaya bahawa keris Taming Sari telah dibawa ke Perak dan disimpan oleh keturunan Raja-raja Perak.




Keris Taming Sari adalah keris yang sangat terkenal dalam budaya Melayu. Ia adalah bersamaan  pedang "Excalibur" kepunyaan King Arthur dan dimiliki oleh pahlawan legenda Melayu Hang Tuah yang berkhidmat di bawah duli Sultan Mahmud Shah. Ia dikatakan mempunyai kuasa ajaib. Keris ini adalah hadiah dari kerajaan Jawa Majapahit kepada Hang Tuah selepas dia berjuang dan membunuh pahlawan mereka yang kebal bernama Taming Sari. Keris itu mendapat namanya daripada pemilik asalnya.

Menurut legenda, Hang Tuah, pada akhirnya, memberikan Kris ini kepada Tun Mamat dan akan dikembalikan kepada Sultan Mahmud Shah (1488-1511) apabila dia gagal untuk membawa pulang Puteri Gunung Ledang. Sultan telah menghantar Hang Tuah ke Gunung Ledang untuk membawa kembali Puteri mitos itu ke Melaka untuk menjadi ratu baginda. Hang Tuah kemudiannya hilang dan tidak pernah dilihat atau ketahui.

Satu lagi versi legenda, bahawa Hang Tuah telah melemparkan Keris tersebut ke dalam sungai, beliau seterusnya berjanji bahawa beliau akan kembali apabila Keris itu timbul semula. Perkara ini telah membawa beberapa tanggapan untuk mempercayai bahawa Keris Taming Sari sebenarnya telah hilang, seperti juga juga legenda pedang Excalibur.

Keris Taming Sari adalah sejenis keris yang unik kerana ia diperbuat daripada 21 jenis logam yang kononnya logam tinggalan daripada Kaabah yang suci. Dikatakan juga bahawa Keris Taming Sari ini boleh melakukan pertempuran tanpa kehadiran Hang Tuah. Jika keadaan dalam bahaya, Keris ini akan melompat keluar dari sarungnya, terbang melalui udara dan menyerang musuh-musuh dihadapan. Keseluruhan sampir dan batang kris dilindungi daun emas. Keris ini diklasifikasikan sebagai gabus keris atau keris terapang.


Keris Taming Sari masih wujud hari ini dan merupakan sebahagian daripada istiadat diraja Sultan Azlan Shah, Sultan Perak, Malaysia.

Sebelum Taming Sari menjadi sebahagian daripada pakaian Diraja Negeri Perak, ia dipercayai telah dimiliki oleh keturunan keluarga Laksamana, melalui penurunan warisan yang memerintah sebagai ketua wilayah Hilir Perak.

Adalah dipercayai bahawa ketua terakhir wilayah yang mempunyai keris terkenal ini, pemilikannya adalah Laksamana Mohd Amin Alang Duakap. Pada tahun 1876, beliau telah ditangkap bersama-sama pembesar-pembesar yang lain kerana disyaki terlibat dalam komplot pembunuhan Residen British yang pertama, ia itu James WW Birch. Bersama-sama dengan Datuk Shahbandar Uda Kediti (ketua wilayah Kerian), Sultan Abdullah (Sultan Perak) dan Menteri Paduka Ngah Ibrahim (pentadbir terkenal Larut yang kaya dengan bijih timah), Laksamana Mohd Amin telah dijatuhkan hukum dibuang negeri ke Seychelles.

Selepas peristiwa tersebut, pentadbiran British di Perak merampas segala kepunyaan ketua-ketua wilayah yang terlibat dan ini termasuk Keris Taming Sari. Walau bagaimanapun, Sultan Yussuf memujuk Kerajaan British supaya tidak mengambil dan membawa Keris itu ke England. Sebaliknya Keris tersebut diberi kepada banginda.

Walau bagaimanapun, sesetengah ahli sejarah percaya bahawa Taming Sari sebenarnya masih hilang, serupa dengan legenda pedang Excalibur.




Keris kebesaran Diraja Perak diwarisi dari 
Sultan Melaka sejak 1528

Muzium Perak menolak dakwaan mengatakan Keris Taming Sari iaitu satu daripada alat kebesaran Diraja Perak yang dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah di Bukit Chandan, di sini, adalah palsu atau replika.

Pengarah Muzium Perak yang juga pengurus galeri berkenaan, berkata pihaknya sering menerima dakwaan sedemikian berikutan ada di kalangan pengunjung meragui keaslian keris tersebut.

“Keris Taming Sari dipamerkan di galeri ini adalah simpanan dan warisan Sultan Perak. Ia menjadi satu daripada alat kebesaran Diraja negeri Perak. Malah, senjata itu hanya boleh dipamerkan kepada umum selepas mendapat perkenan daripada Baginda Sultan Perak sempena Hari Keputeraan baginda.

Keris berkenaan sudah menjadi hak Kesultanan Perak yang sah sejak 1528 selepas diwariskan Sultan Melaka, Sultan Mahmud Syah I kepada Sultan Perak pertama iaitu Sultan Mudzaffar Shah.

Status ketulenan atau keaslian keris berkenaan masih dalam kajian berterusan dilakukan oleh pihak berkaitan, tetapi yang penting Muzium Perak tetap mengatakan Keris Taming Sari ialah satu daripada alat kebesaran Diraja Perak.

Berbagai tohmahan timbul disebabkan generasi hari ini terlalu terdedah dengan maklumat atau fakta diperoleh daripada pelbagai sumber kurang tepat. Mereka hanya mendengar maklumat daripada sebelah pihak tanpa mengkaji sendiri sejarah sebenar Keris Taming Sari serta warisan alat kebesaran diraja itu.

Muzium Perak dengan perkenan Tuanku (Sultan Perak) telah mengadakan pameran Keris Taming Sari di Galeri Sultan Azlan Shah selama enam hari sempena Hari Keputeraan Baginda yang ke-83.
Ia bertujuan untuk memberi pendedahan serta gambaran sebenar mengenai keistimewaan keris yang pernah menjadi milik Laksamana Hang Tuah.

Keris berkenaan yang diseliputi dedaun emas, manakala sarung atau hulunya diperbuat daripada emas serta dipercayai adunan daripada 20 jenis besi yang sebahagiannya daripada serpihan besi ganggang pintu Kaabah.

Senjata itu dikatakan mempunyai kuasa sakti iaitu pemiliknya tidak lut dimakan senjata lawan dan berupaya berlegar di udara ketika mengejar musuh. Selain itu, ia juga dipercayai mempunyai kuasa untuk memberi petunjuk jika Perak bakal dilanda sebarang musibah atau bencana.

Walahualam.


No comments:

Post a Comment

Masih ad-Dajjal Al-Masih ad-Dajjal ( Arabic : المسيح الدجّال‎ Al-Masīḥ ad-Dajjāl, Arabic for "the false messiah "), is an evil...